Sunday 18 August 2013

only this heart knows

Bismillah.

terlalu banyak rasanya untuk diceritakan sampai hasrat menulis blog terbantut di setiap kalinya. 

Dua tiga hari ini adalah detik yang tidak mungkin aku lupakan seumur hidup aku. Dihadapkan dengan dilema yang meruntun hati, merobek jiwa dan diakhirnya, membuahkan erti ikhlas dan redha yang tidak ada galang gantinya.  Satu perjalanan yang akan aku simpan dalam memori dan kudakap rapat dalam hati. 

Mungkin mereka di luar tertanya-tanya.. apakah aku sudah putus asa. 

'bukan cita-cita kau mahu jadi Doktor , amni?'

benar. serius. 

***

1.00 pm pada 13 Ogos 2013

berdebar hanya Allah yang tahu. Aku dah usaha. ibu bapa dah banyak berhabis wang sebab keperluanku mengulang (resit) beberapa subjek. Interview pun sudah lelah aku hadapi. Passport pun sudah siap dek ujian UKCAT yang harus aku jalani sebelum itu lagi. Banyak benda bermain dalam kotak fikiran. 
Ibu bapa ialah pemangkin paling hebat bagiku, memberi kekuatan di setiap kali merasa tidak terdaya atau putus harapan. 
Bayangkan sahaja di setiap kali habis peperiksaan untuk setiap subjek, ummi akan telefon.

 katanya 'ummi dah habis baca yassin, 3 kali tau masa Amni dalam dewan tadi,'
atau
'ummi dah kejut adik tadi sama2 solat hajat kat kak long'

hati anak mana yang tidak tersentuh?



sumpah. di setiap kali aku rasa kepayahan dalam pelajaran lebih-lebih lagi subjek matematik, aku akan menelefon ummi. latihan dah buat. telan kopi malam2 tu tak payah cakap lah. 

Teringat usahaku dengan rakan2 buat 'study table' .Kami bergilir-gilir mengambil topik yang akan dibentangkan dalam kumpulan terutamanya subjek biologi dan kimia. tempat kami berkumpul kadang2 di surau waktu 'free blok' atau di gazebo kat depan rumah headmaster dan guru2.

hati berdegup kencang. ini masa depan aku. 
pap. 

laman web yang menunjukkan keputusan A Level terpampang di hadapan ku. ingat lagi, masa tu ada tetamu kat rumah. Komputer riba ada kat luar. Tengok je keputusan terus aku bergegas masuk dalam bilik. Air mata bercucuran keluar. tak nak berhenti. Ya Allah, masa tu hati rasa sakit. dada jadi sesak. apa yang aku nak bagi tahu ibu bapa aku? 

masa tu rasa lega juga sebab requirement MARA masih lepas which is 13 points.

tengok markah chemistry. 79.  
dan aku terfikir, kalau dapat 80 mesti aku dapat pergi Queen's Belfast uni buat Medicine.
Masa tu aku tak faham. kenapa macam ni. kenapa aku. aku dah usaha kan?

snap back.
 mana pergi tawakal kau? mana pergi syukur kau?

'tawakal is accepting every outcomes as the best for you after you have done your part'

Ummi masuk dalam bilik. aku kesat air mata. abah pulak memanggil-manggil, katanya tetamu nak jumpa anak abah yang nak fly. I take up all my left spirit and brighten up, pergi jumpa tetamu, layan sampailah beliau keluar. 

'abah, along x lepas untuk perubatan' 

abah tak cakap apa. tapi aku nampak raut wajah itu berubah. keruh. tapi alhamdulillah MARA still lepas lagi.
ummi kata ni bahagian rezeki yang Allah dah tulis untuk amni. kita kena terima. kita kena tau yang selepas usaha, kita kena tawakal. 

***

 sekarang misi aku ialah untuk mecari medical placement. i'm not giving up.
those few days was very daunting. i try not to cry but my eyes just wont listen. 
i emailed Belfast twice. call terus ke sana tetapi disuruh leave a message. maka aku cakap sorang2 sampai tak tahu nak cakap apa lagi.

internet kat rumah slow kalau buka di komputer. 3 hari berturut2 aku pergi cc dengan ummi. aku contact senior2 tanya kat mana lagi ada kos medik yang boleh apply lg. aku call dari uni ke uni.dari kolej ke kolej. either rejected because of my math considered rather than my psychology ataupun sebab application memang dah tutup. Al kisah nak dijadikan cerita, IMU masih buka online application. jadi bergegaslah aku mengisi application apa yang patut dan ke bank untuk buat bank draft. masukkan 300. dah.

tapi hati rasa gusar. abah tanya banyak kali. sebelum ni boleh kata abah ni orangnya chillax je. tak pernah nak tnya macam mana, begitu, begini. tapi, dalam masa ni, abah kata tak kisah la mana2 pun asal terbang . India pun tidak mengapa. mesir pun ditanya lagi. 

dalam masa yang sama aku terlibat dalam gerak kerja 'KOG' dlm bahagian promotion.satu program predeparture untuk bebudak kelantan.masa tu rasa juga terkilan juga buat poster semua tapi berkemungkinan tak dapat aplikasikan buat masa terdekat. masa tu Allah menguji aku untuk lagi ikhlas bekerja.

 before you start something, learn how to finish it 

alhamdulillah.
dalam kerunsingan aku, kerja aku still siap.

mungkin orang tak faham. tanpa sebarang tawaran melanjutkan pelajaran. dan untuk memohon sekali lagi,aku harus bersedia di temu ramah semula dan berkelana hingga ke kl dan ke mana mana. seyes.aku tak kisah. tapi aku kisah untuk ibu bapa aku. mereka yang keluarkan wang untuk application. mereka yang ke sana kemari menemani aku. mereka yang nak menjawab bila saudara dan jiran bertanya. yang org tahu anak dapat fly ke tak? mereka tidak bertanya lagi kos apa yang hendak aku lakukan. hanya ibu bapa aku yang masih melontarkan soalan itu. semuanya bergantung kepadaku.

aku kuat mengatakan, perubatan ialah cita-cita aku. nak jadi doktor untuk ummah. nak beri ubat kepada penyakit badan hatta hati manusia yang ketandusan iman dan dipenuhi karat jahiliah.

Benar, waktu itu. 
aku sudah tidak kisah. kalau pun aku tidak terbang dan belajar di dalam negeri... aku mahu buat perubatan. no matter what. untuk bertukar course aku rasa sangat berat dan tidak mungkin sekali-kali.

dan itu pun.. selepas istikharah dan istisharah.

aku merancang. mereka merancang. dan Allah juga merancang.
Allah jua yang paling mengetahui akan perkara yang terbaik untuk makhluk2Nya.

What's best for us, does not necessarily means it is something that we want.

aku belajar satu benda. perihal istikharah dan istisharah yang kita lakukan. kadang2 Allah datangkan rasa kuattttt sangat. the sense of  which one is the right one and which one is not. and i dint get this one sbb sampai beberapa lamanya aku masih dalam dilema dan tanpa kata putus. walau mulut dan hati berkata aku ingin buat perubatan. i get it the other way round. Kadang2 juga Allah akan permudahkan jalan yang terbaik untuk kita dan menyukarkan jalan yang tidak patut kita ambil.

masa tu juga aku dapat tahu program twinning india di Manipal dah tutup tarikh untuk interview dan aku terlambat selama sehari. masa tu juga aku dapat mesej dari rakan yang kata IMU ni susah nak dapat dan rakan2nya ramai dah kena reject padahal result lagi tinggi dari aku.masa tu juga ada senior call dan beritahu pengalaman beliau suatu masa dahulu bila x dapat fly.

...

aku rasa buntu sangat waktu ini.  Ya Allah, apa lagi yang aku boleh buat. UCAS track pula dah lama tidak aku buka selepas tengok result pada hari 13 ogos. Clearing pun aku tak buat sebab nak buat medic juga macam mna pun. tak search pun uni mana yang ada kos apa kosong. tak call pun untuk cari placement. masa ni Allah ajar aku tentang pergantungan straight kepada dia. nak minta tolong siapa lagi?

mata dah sakit. sedu sedan dah tak tersembunyi lagi. helpless i am as Your servant. 

sebelum tidur hari tu. aku buka fon dan randomly buka email lama2. ada email dari fifth choice uni which is Newcastle university. dari Head of Biomedical Science department. lantas aku type email minta tempat, cakap result semua dan hantar. sent by samsung mobile lagi. amik kau. lepas tu terus tidur.

Keesokan harinya,  aku dapat reply dari dean tu sendiri. bukan dari admission office, atau dengan cara aku call sendiri dalam line yang mungkin sibuk sangat untuk reach uni tu... nampak macam mana this choice is very much made easy for me.  You may not understand. but at that moment i finally hold an offer. baru rasa , 'oh, lepas ni aku boleh sambung belajar somewhere.'


as much as i'm feeling that way... raut wajah ibu bapa aku pun makin cerah dan ada sinar. they dont need to tell me that. i recognize it straight away. you may not understand it, but i do. it's priceless. 

lalu, aku istikharah dan istisharah lagi sebab sekarang ada option baru. 
senang mereka berkata hari tu dah istikharah dan istisharah. dah berazam nak juga buat perubatan. kenapa berubah hati? saya tak pernah berubah hati. hati saya mungkin sentiasa ingin buat perubatan even if you ask me now. tapi istikharah  waktu tu buat anda yakin dengan pilihan anda. though how much it doesn't sound like you. really.

i've never felt so certain.

i want to stop all this. i'm doing Biomedical Sciences in Newcastle University.

In time like this i recognise how sweet your trials are. The pure hope brought me down to the state of a humble servant.if something was not meant for you; it will never comes your way,if something was meant for you; from it you cannot flee. For outcomes of all affairs is in His hand. 

I made up my mind and i hope this is the best choice for me at this moment. I know i'm going to look back one day and say," oh, now i understand." 

Semoga Allah permudahkan.







5 comments:

  1. terkadang, benda yang kita nakk sangat, Allah x bagi.. bukan sebab Allah x sayang, tapi Allah lebih mengetahui.. dan kerana Allah tahu benda yang kita nak tu mungkin yang terburuk untuk kita, Allah jauhkan kita dari benda tu..

    bukan sbb Allah x syg, tapi sbb Allah syg.. :)

    tabah ye sayang.. ^^ dibah sentiasa support meni, in everything u do.. iA, that day will come..

    mungkin dbh x rse ape y meni rse, but believe me, kite semua pernah rasa bezanya hanyalah on terms :how: je..

    sayang, sinar tu x mungkin hilang bila pengharapan kita sepenuhnya kepada Allah..

    sayang awok! :)

    ReplyDelete
  2. jazakillahu khair dibah :') InsyaAllah,i know this is the best for me.

    Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)

    xoxo
    sayang awok jugok :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuu.. biar pun dbh x serapat mcm org lain, but i really do love you... deep in my heart you are one of a kind that i can be proud of.. :)

      stay strong my dear..

      "susah2 dahulu, senang2 kemudian"
      "di setiap kesulitan itu pasti ada kesenangan"

      we will never know, but who knows, mgkin Allah nk bagi ganjaran y so much better for you in the future.. ^^ iA..

      dear, i am so proud of you! :D

      Delete
  3. Dear Meni yang disayangi,

    mungkin mu rse bnde ni hanya mu jah tahu what it felt like,
    tapi serius, aku pernah mengalaminya.. Mungkin aku alami lg
    awal drpd mu, but the test is just not too much diferrent.

    Saat ore len bulih offer doh, aku tak leh lg. Mu ingt dop maso
    aq dok mikir 'what if my life in sheffield?' 'gano aku nak byar balik ko mara' 'aku nak kijo gpo nati' n so on maso kat kafe. =')

    Pahtu parents aku duk tnya, nati aku nak fly mno. And I hav no answer for that. Saat sep2 ni hanya fokus ko A-level jah, aku duk talipon mnta aucms and been told dateline tutup doh. And aku even gi interview for medical school imu di tengah2 exam A-level. Aku tahu meni, payoh. Aku even xse gi MOC becoz xdop placement. Like u said, Allah nak uji keikhlasan kita whether just nak fly or nak tuntut ilmu.

    Tapi, tu lah, pengalaman somehow teaches me to be strong. And it is teaching you the same thing jugok loni. Be strong Meni. Aku tahu more than anyone else (maybe) yg mu sngt kuat. Aq witness sndri how hard u r trying. But kun fa ya kun kea? This is the path that Allah has chosen for you. InsyaAllah yg plg terbaik.. My prayer is always be with you. =')

    ReplyDelete
  4. Syifaaaaa.

    Thank you sangat2. Aku yakin ujian ni wk aku lg kuat..serius, aku admire your patience dlu mso kito samo2 study.though i may not be able to understand much at that time.but now i know dont worry. I gain too much from this experience that i wouldn't have traded for anything else. Aku doa mg dipermudahkan urusan n jd doktor yg super awesome nati :)) amin!

    ReplyDelete