Friday 14 October 2011

Aku rasa susah sngt T^T

assalamualaikum..

exam lg tinggal 2 paper. bio paper 1 dngan psychology.

perasaan: undescibable.

sjujurnya, ada je yg aku tak leh perform. buat2 strong, bleh jawab, cool. dalam hati.Tuhan je tahu.aku senyum je hari2.tak nak nangis.tapi serius klau call ummi, trus air mata x leh dibendung T^T aku sdeh. mungkin usaha aku msh tak ckup.sabar.sabar bnyk masa lagi.

jadikan apa yg aku dapat ni sbg pemangkin untuk buat lg baik.

the beginning is always the hardest~

aku pernah tau rasa ptus asa. nseb baik dlm rsa lemah dan tak terdaya ni. dtg hamba Allah, sahabat aku. yg mungkin Allah hntar utuk sedarkan aku kembali.

katanya membuka madah:

la yukallifullahu nafsan illa wus a'ha~

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.

Aku kata aku yakin Allah Maha Tahu. jadi, mesti, pasti, sure Allah knows apa yg terbaik utk aku.Dia tahu apa yg sanggup aku hadapi dan mampu hadapi.

masa tuh, keesokan harinya ada bio dengan chem. sngt takut dn cuak.sahabat aku ni ckp:

'amni, esok ada bio ngan chem paper sma2 ye..?susahnya.klau ** ,tak mampu rasanya.."
aku pon pelik.

'eh, knapa kata mcm tuh. Ili pun boleh je klau amik.lg bgus kot pd amni'

'mungkin...'senyum '...tp Allah pilih jalan lain utk ** dan beri jalan ni utk amni.jd, mksdnya Allah tahu yang jalan ** amik skarang lbih sesuai ngan ** dan jln utk amni (medik) lebih sesuai utk Amni. kesimpulannya, semuanya ikut kesanggupan msg2 dan tiada yg lebih mengetahui dr Allah!'


'maksudnya?' aku krg paham.

'cuba lah fikir2 kan.' :)

********

aku terfikir sejenak...maknanya jalan yg aku ambik sekarang PASTI  sesuai dngan kesanggupan aku.

mungkin ada masa aku rasa payah, susah, tak layak... tp hakikatnya,  Allah dah tahu aku mampu. Dia tahu aku ada kemampuan dan petensi pnuh aku memg mmpu cpai bnda ni. yg penting berusaha.sbb tuh ada ayt sterusnya

'Yang demikian itu karena sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu nikmat yang telah diberikan-Nya kepafa suatu kaum, hingga kaum itu mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Sungguh Allah itu maha mendengar, maha mengetahui.' Al Anfal 8;53


Allah pilih jalan ni utk aku.mknanya aku ada potensi penuh utk dapat apa TAPI, aku kna ubah apa dlm diri aku. kena usaha lebih. lebih dan lebih. dan stu bnda penting lg, jangan tinggalkn pergantungan kepada Rabbul Alamin.

tiap kali rasa lemah.tak berdaya.

ucaplah.

hasbunallah wa ni'mal wakil.

walau pun, rasa susah sekarang. aku hrp lepas ni aku dpt usaha lebih.gapai potensi tuh :)


'Allah does not call the qualifies, but He qualifies the call '

p/s: esok ada program dgn supr senior.tjuk prgram ..(p/s i love u. i love who? <3 Rasulullah~)
      sukenyeeeee~

off dlu.baca psycho.

2 comments:

  1. amni, kuatkan semangat, tabahkan hati..
    gud luck!!!

    ReplyDelete
  2. terima kseh arah :) sayea mu ! InsyaAllah.. tngh mencuba ^^

    >>>s m i l e<<<

    ReplyDelete